Zasady zasadami, a w naszej klasie liczy się:

14159754_1177295098978922_552871244_n

Początek roku szkolnego, tak dużo trzeba zorganizować, przygotować. Piszemy między innymi plany wychowawcze dla naszych klas. W planach tych, zaś wspominamy o kontrakcie, który zawieramy z grupą. Różne są pomysły, jak za tworzenie zasad się zabrać. Czasem zostawiamy tę kwestę uczniom i spisujemy ich pomysły, czasem podajemy po prostu nasze wymagania.

Dziś przygotowaliśmy dla was pomysły na klasowe zasady. Możecie z nich skorzystać, jak z gotowego materiału do pracy. A może potraktujecie je jako inspirację i zaangażujecie uczniów do stworzenia własnych plakatów?

14193640_1177286645646434_1861438695_n

Często jednak pojawia się pytanie, jak skutecznie wprowadzić zasady w klasie i jak sprawić żeby dzieci ich przestrzegały? Tu przyda się kilka praktycznych wskazówek:

  1. Zasady formułujemy krótko. Nawet jako hasła, równoważniki zdań.
  2. Piszemy konkretnie, a nie ogólnie.
  3. Piszemy w sposób zrozumiały dla dziecka, dostosowany do jego wieku.
  4. Zdania formułujemy pozytywnie, bez użycia słowa „NIE”. To mają być podpowiedzi jak się zachowywać, a nie czego nie robić.
  5. Dla młodszych dzieci konieczne są ilustracje przedstawiające daną zasadę.
  6. Dla starszych uczniów rysunek, piktogram będzie również ważny jako forma szybkiego komunikatu ( jak znak drogowy)
  7. Lista zasad musi być krótka, bo wtedy jest realna do przestrzegania ( maksymalnie 6 zasad)
  8. Zasady spisujemy dużymi literami i ilustrujemy. Plakat , co najmniej w formacie A2 wieszamy w widocznym miejscu w klasie.
  9. Warto zostawić miejsce na dopisanie jakiejś ważnej zasady, która może pojawić się w danej grupie, w ciągu roku szkolnego.
  10. Zasad używamy każdego dnia do porozumiewania się z grupą. Przypominamy je bardzo często. Najlepiej za każdym razem w takiej formie , jak je zapisaliśmy. Dzięki temu uczniowie szybciej je zapamiętają. Aby nie zwracać ciągle uwagi możemy przypomnieć zasadę. Na przykład, zamiast: „Wojtek nie biegaj tutaj, wiesz , że nie wolno!” Mówimy: „Nasza zasada-W sali chodzimy”.

14169639_1177285868979845_758132827_n

To przykład listy zasad dla starszych. Reguły sformułowane trochę przekornie, ale może tak lepiej trafią do nastolatków. Ta lista może też stać się, od razu programem pracy wychowawczej na cały rok szkolny. Każde hasło, po kolei „rozpracowujemy” z uczniami przez 4 tygodnie. Zaczynamy od słowa szacunek.  Przygotowujemy na ten temat  warsztaty podczas lekcji wychowawczych, oglądamy filmy, a przede wszystkim rozmawiamy z klasą. Okazuje się, że zasady można sprowadzić do wartości międzyludzkich.

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s