A JAKA JEST TWOJA SUPERMOC?

14741105_1227909530584145_1794528930_n-png

Samoocena, cóż to takiego? Mówiąc najprościej jest ewaluacją (jako nauczyciele bardzo lubimy to słowo, ha ha!) własnej osoby. Sami sobie wystawiamy ocenę w różnych aspektach funkcjonowania, potem wyciągamy średnią i wychodzi nam wysoka albo niska samoocena. Rozpatrujemy ją jeszcze w jednym wymiarze – pewności lub niepewności, czyli nasza ocena może być zmienna w czasie i zależna od różnych czynników.

Wiadomo, że kształtuje się ona od wczesnego dzieciństwa i najbliższe środowisko ma na nią ogromny wpływ. Rozwój młodego człowieka polega na pokonaniu drogi od całkowitej zależności od opieki i wsparcia dorosłych do uzyskania niezależności, czyli stania się całkowicie odrębnym bytem w sensie psychicznym.

Tak byłoby książkowo i idealnie. Jednak po drodze napotyka się na wiele przeszkód i pułapek. Jak to ma się do naszej samooceny? Możemy widzieć nasze zalety i wady przez pryzmat własnych doświadczeń, subiektywnych odczuć i opinii, ale możemy też w dużej mierze uzależniać naszą wartość od oceny innych ludzi. W pierwszym przypadku jesteśmy wewnątrzsterowni, w drugim zewnątrzsterowni. Oczywiście stosujemy tu pewnego rodzaju uproszczenie, bo jak to z życiem psychicznym bywa, wszystko jest zawsze bardziej skomplikowane. Metaforycznie możemy powiedzieć, że samoocena kształtuje się poprzez przeglądanie się w oczach kochających nas osób. Jeśli mamy od ważnych osób dorosłych pełną akceptację dla naszego wyglądu, cech naszego charakteru, naszych umiejętności, czyli jesteśmy lubiani i szanowani za to jacy jesteśmy, to nasza samoocena będzie adekwatna. Specjalnie nie piszę, że będzie wysoka, tylko po prostu zgodna z prawdą. Z kolei jeśli dobre słowo, uśmiech i zadowolenie dostajemy tylko pod warunkiem spełniania pewnych oczekiwań to poczucie własnej wartości będzie zależało od czynników zewnętrznych, a nie naszej wewnętrznej siły.

W tym momencie dochodzimy do sedna sprawy. Jak szkoła wpływa na naszą samoocenę? Doskonale wiemy, że już system wystawiania ocen z poszczególnych przedmiotów i za zachowanie, sam w sobie jest budulcem samooceny. Od tego jak ważne dla nauczyciela jest ocenianie za pomocą stopni , jak często o nich mówi, jak straszy „jedynkami” , w jaki sposób używa skali ocen zależy podejście jego uczniów. Czy stopnie są jakimś narzędziem, środkiem do celu, czy wartością samą w sobie? Jakie ma znaczenie jedenasta z kolei ocena niedostateczna wystawiona uczniowi z naszego przedmiotu? Kto za pięć, dziesięć, piętnaście lat będzie pamiętał ocenę dostateczną z przyrody, na świadectwie z klasy piątej?  Cóż, szkół bez ocen jest niewiele, działają w pewnej niszy. Rzeczywistość szkół publicznych, jak na razie niezmiennie związana jest z ocenianiem i kształtowaniem młodego człowieka również według takich zewnętrznych zasad. Dlatego ten dość może obszerny wstęp piszemy pod refleksję. Może ktoś będzie miał ochotę podjąć dyskusję.

Dla nas, jak zawsze ważna jest praktyka, czyli konkretne zadania i pomysły, które pozwolą nam popracować nad samooceną naszych uczniów, tym razem bez ocen i na godzinie wychowawczej.

14801217_1227877687253996_1302123840_n

Pomysł „urodził się” po lekturze książki Super zwierzaki Raphael Martin & Guillaume Plantevin, wyd. Babaryba. Na każdej stronie tej książki zwierzęta przedstawione są w roli superbohaterów. Mają swoje superosiągnięcia, supersztuczki, superwyczyny, superprzysmaki, ale też superwady. Wszystko napisane z humorem, niekiedy przewrotnie, zawsze z zastrzykiem konkretnej wiedzy na temat świata zwierząt. Warto tę książkę poczytać z uczniami a potem zrobić warsztaty na temat ich własnej supermocy i superniemocy. Do tego przydać się może nasza karta pracy do samodzielnego wypełnienia i zastanowienia się nad samym sobą.

Zadbajmy o samoocenę naszych uczniów.

14808664_1226951457346619_1153468969_o

Karta samooceny do wydruku

14813704_1227878013920630_1365570354_n

14804801_1227876710587427_122644838_n

 

oprac. Iza Banaszczyk

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s