Ręczna robota czyli manualne zadania dla najmłodszych

„Niemowlę bada swe ręce. Prostuje, wodzi w prawo i w lewo, oddala, zbliża, rozstawia palce, zaciska w pięść, mówi do nich i czeka na odpowiedź, prawą chwyta lewą rękę i ciągnie, bierze grzechotkę i patrzy na dziwnie zmieniony obraz ręki, przekłada ją z jednej do drugiej, bada ustami, natychmiast wyjmuje i znów patrzy powoli, uważnie. […] Ono nie bawi się: miejcież do licha oczy i dostrzeżcie wysiłek woli, by zrozumieć. To uczony w laboratorium, wmyślony w zagadnienie najwyższej wagi, a które wyślizguje się jego rozumieniu.”

Janusz Korczak

Zaczynamy ten wpis od rąk niemowlaka i całego procesu , który dokonuje się w czasie rozwoju dziecka. Najpierw trzeba odkryć swoje ręce i możliwość dowolnego posługiwania się nimi, aby osiągnąć jakiś ciekawy, atrakcyjny cel, a potem można już z dnia na dzień nabierać coraz większej wprawy w tej dziedzinie. W wieku przedszkolnym momentów do ćwiczeń powinno być jak najwięcej. Jeśli chcemy dziecko przygotować do prawidłowego chwytu przyrządów piśmiennych i różnorodnych zadań manualnych musimy stworzyć mu ku temu warunki. Ręce przedszkolaka są bardzo aktywne, więc wykorzystajmy ten fakt i pozwólmy dzieciom na chwytanie, przewlekanie, przyczepianie, przeciąganie, wciskanie, naciskanie, przekładanie , segregowanie, itd., itp.

14886361_352319885108732_1391756445_n

Jak to zrobić?

Pokazuje dzisiaj Ewa Słomińska. Na zdjęciach garść pomysłów do wzięcia. Wszystkie prezentowane były podczas DNIA KREATYWNEJ PEDAGOGIKI W GDAŃSKU, w październiku. Kto był – to doświadczył , dotknął i kartę z pomysłami zabrał do domu. Teraz chcemy podzielić się pomysłami z szerszą grupą odbiorów, więc zapraszamy do obejrzenia zdjęć – inspiracji. Jak zwykle u nas wszystko w nurcie ECO, DIY, RECYKLING, a tłumacząc na język polski : Rozejrzyj się dookoła i pomyśl co możesz zabrać ze sobą do przedszkola.

img_2387                 img_2388

img_2390                  img_2393

Do chwytania i przekładania przydadzą się nam pestki od brzoskwiń, filc do podklejania mebli, fasola i groch, drewniane kostki, możemy też sezonowo użyć kasztanów i żołędzi jako chwytak posłużą nam szczypce do wyciągania ogórków z beczki 🙂 drewniane łyżki i łyżeczki.

img_2400          img_2397

Możemy też wykorzystać guziki i opakowania po jajkach. Wtedy zadanie może polegać na wkładaniu takiej samej liczby guzików do każdej dziurki.

Bardzo kolorowe i przyjemne do tego typu zabaw są też kuchenne gąbki. Zobaczcie – nasz cały karton „atrakcji” aż kusi aby się nim zająć 🙂

img_2410

Tu pojawia się już element typowo zabawkowy – ludziki. Ile świetnych zabaw można dzieciom zorganizować z tych elementów: ludziki, plastykowe nakrętki po mleku, szczypce do ogórków. Można przekładać, liczyć, dobierać kolorami, łączyć w pary, segregować itd.

img_2402   img_2403

Kolejny pomysł niezmiernie prosty do zrealizowania. Wycinamy z filcu ubrania, rozwieszamy sznurek i dajemy dzieciom małe klamerki. Teraz możemy dobierać kolorami, kompletować garderobę. dzielić na ubrania letnie i zimowe, itd. itp. 🙂

img_2396

Na koniec zabawa absolutnie ukochana przez przedszkolaki. Co będzie nam potrzebne? Uwaga! Zakraplacz, który możemy kupić za grosze w aptece, odrobina wody i opakowanie po czekoladkach. Nabieranie wody do zakraplacza i potem po kropelce przenoszenie jej do kolejnego pojemniczka to zadanie iście kontemplacyjne. Pomyślcie – cisza, spokój i relaksacja 🙂 Tak, podczas tego zadania w przedszkolu, jest to możliwe.

 

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s