Lekcje filozofii z Doliny Muminków cz.2

 

14971261_360117744328946_1215854135_n1

Skoro zdecydowałyśmy się na zgłębienie mądrości muminkowych i w listopadzie powstała część I, to nadszedł czas na część II.

W tym miesiącu wybrałyśmy to, co nam się w „Zimie Muminków” spodobało. Tytuł jak najbardziej odpowiedni na grudniowy wpis. …

Uczucia, znowu do nich wracamy, ponieważ są najważniejsze i rzeczywiście ciężko jest rozdzielić serce od rozumu. Wydaje się, że im człowiek młodszy, tym więcej w jego działaniach uczucia niż rozumu. A może zawsze tak jest? Patrząc na dzieci możemy często zaobserwować, że:

15049827_360128947661159_1954601977_n1

Czy to źle? Może tak jest łatwiej? Może dzięki temu pewne rzeczy dzieją się szybciej? Dorośli są bardziej skłonni do dokonywania głębokich analiz i dzielenia włosa na czworo. Dzieci kierując się uczuciem, reagując spontanicznie oszczędzają dużo czasu i mogą dalej biec, tworzyć , odkrywać. Ale nie tylko dzieci takie są, ja znam wielu takich dorosłych.

15032522_360124810994906_1059635317_n1

Niepewność, czy może ona uspokajać? To brzmi zaskakująco i kryje w sobie sprzeczności. Jeżeli jednak trochę nad tym pomyśleć, to ta niepewność może być zapowiedzią czegoś nowego. Jeżeli wszystko byłoby z góry ustalone, wiadome, to jakie monotonne stałoby się nasze życie. Może niepewność uspokaja nas tak paradoksalnie, bo dzięki temu jest tak, jak zawsze, czyli przyszłość niesie niewiadomą, tylko to jest pewne.

15049661_360374520969935_1976320973_n1

Ciekawość to pierwszy stopień do piekła, czyli ciekawość równa się kłopoty. A co z dziecięcą ciekawością? Też będziemy przed nią przestrzegać i straszyć piekłem . Czy docenimy i wykorzystamy?

Tu jednak, w muminkowej wersji, ciekawość traktowana jest jak wścibskość, która przede wszystkim sprawia przykrość innej osobie. Nie warto być zbyt ciekawskim, ponieważ jest to bardzo uciążliwe dla innych. Pozwólmy ludziom dookoła na odrobinę prywatności.

14996405_360374144303306_1798387483_n1

To dobre miejsce i czas na refleksję bardzo osobistą. Zdanie to traktujemy jako świetne, literackie usprawiedliwienie naszego zbieractwa. Bo przecież te wszystkie gromadzone skrzętnie rzeczy tzw. „przydasie” chcemy wykorzystać na naszych zajęciach. Chyba u każdego w domu jest takie pudełko? No śmiało, możecie się przyznać, też przecież różne rzeczy zbieracie. Pssst…, cicho sza, nie mówcie nikomu, że my tych pudełek mamy trochę za dużo.

15050213_360386737635380_462987303_n1

Nic dodać, nic ująć. O rozczarowaniu to cała prawda. Jak się już rozczarujemy, to rzeczywiście wszystko nam jedno, czy ktoś miał rację, czy jej nie miał.

14997144_360389320968455_1565637928_n1

Jak się tak zastanowić, to na szczęście zdarzają się takie przedpołudnia, szczególnie w niedzielę, gdy nikt się nie spieszy, gdy można w spokoju pić poranną kawę i delektować się jej zapachem. Warto doceniać takie przebałaganione przedpołudnia, i to bardzo.

15050069_360399920967395_1135778300_n1

Już niedługo zdanie to będzie można sobie powtarzać, gdy spóźnimy się do pracy, bo staliśmy w korkach. Gdy korki będą większe, bo właśnie spadł śnieg i zima znów zaskoczyła drogowców. Albo, jak zmarzną nam palce przy odśnieżaniu auta. A na pewno wtedy, gdy rano ubierzemy się na cebulę i zakładając kurtkę przed wyjściem popatrzymy w lustro i poszukamy siebie w tym stosie ubrań. Oj, tak – zimę można lubić;)

15049663_360409007633153_1390572831_n1

Szczera prawda, najłatwiej zaobserwować to u naszych dzieci, które zanim przyzwyczają się do nowego środowiska, zostaje im mało czasu na zabawę, rozmowę, poznanie czegoś nowego. Ja do tej pory jestem trochę takim dzieckiem.

getwellsoon

No tak, krótko ujmując – nie drążmy niepotrzebnie tematu, nie roztrząsajmy już załatwionych spraw, nie nakręcajmy się. To wbrew pozorom bardzo ważne zdanie.

june-25th

Choć towarzyszy nam inny człowiek, choć mamy bliskich i przyjaciół na wyciągnięcie ręki to jednak najważniejsze doświadczenia i odkrycia dokonują się w naszym wnętrzu, w środku, w nas samych.

15319543_371895436484510_294070136_n1

„Kreatywna” nie mogłaby pominąć takiego zdania, które jest kwintesencją twórczości. Zrobić coś inaczej, przerobić, wykorzystać w całkiem innym celu, znaleźć nowe zastosowania. To jest to – co lubimy najbardziej.

15301207_371895349817852_265002365_n1

To sentencja dla naszych uczniów, które nie powinni poddawać się, gdy im się coś nie udaje, ponieważ czasami droga dochodzenia do celu jest ważniejsza niż sam cel.

15240106_371895313151189_755640898_n1

Droga do samodzielności wiedzie przez trudności. Inaczej się nie da.

oprac. Magdalena Buda

 

 

 

Reklamy

2 thoughts on “Lekcje filozofii z Doliny Muminków cz.2

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s