GDAŃSCY LATARNICY. Program profilaktyczny

Tym wpisem chcemy rozpocząć nowy cykl na blogu, dzieląc się z Wami realizowanymi przez Kreatywną Pedagogikę programami profilaktycznymi. Działania profilaktyczne rozumiemy tu szeroko i uniwersalnie. Nie organizowaliśmy pogadanek i wykładów oraz prezentacji o szkodliwości różnych substancji i podejmowanych aktywności ( uzależnienia behawioralne). Nasze programy to projekty skupiające się na relacjach, samopoznaniu, emocjach i kształtowaniu dobrych, zdrowych nawyków. Nie straszymy, nie mówimy ku przestrodze, tylko dajemy coś w zamian.

Każdy program to szczegółowo opracowane materiały, gotowe do wzięcia i do zrealizowania w szkole. Zatem zapraszamy do skorzystania ze sprawdzonych praktyk.

Na początku mamy dla Was GDAŃSKICH LATARNIKÓW. Autorkami i realizatorkami projektu są Maja Kalinowska i Barbara Garus. Cały pomysł opiera się na współpracy pomiędzy licealistami i uczniami pierwszych klas szkoły podstawowej na zasadzie „starszy brat, starsza siostra”. To cykl warsztatów i kilkumiesięcznych spotkań zmierzających do zaprojektowania, zorganizowania i zrealizowania wspólnymi siłami gry miejskiej. W Gdańsku – Nowym Porcie symbolem projektu stała się zabytkowa latarnia morska, w Waszej okolicy symbol może być oczywiście inny – własny, lokalny. W załączonych plikach pdf znajdziecie scenariusze poszczególnych spotkań i zadania warsztatowe, które mają uniwersalny charakter. To przykładowe karty z zadaniami do zrealizowania.

latarnicy-karta-2

latarnicy-karta

Oto jak same autorki piszą o projekcie:

Poniższy program wpisuje się w nurt profilaktyki uniwersalnej. Wykorzystując strategię działań alternatywnych oraz pedagogicznych, koncentruje się na tworzeniu wspierającego, przyjaznego klimatu szkoły, który pozytywnie oddziałuje na zdrowie psychiczne, poczucie wartości oraz motywację do osiągnięć.

Program stworzony został z myślą o licealistach, którzy dzięki udziałowi w projekcie mogą włączyć się w akcję pomocy dzieciom i rozwijać zaangażowanie na polu działań społecznych lub odkryć ten całkiem dla nich nowy obszar aktywności oraz osobiste korzyści z nim związane. Drugą grupą odbiorców są uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej, którzy dzięki udziałowi w programie mają okazję nawiązać budujące kontakty ze „starszymi kolegami”, podjąć szereg odpowiedzialnych zadań i nauczyć się, jak można w atrakcyjny sposób spędzać czas bez rozrywek elektronicznych.

Klasa pierwsza z III Liceum Ogólnokształcącego oraz pierwszaki ze Szkoły Podstawowej nr 55 w Gdańsku nawiązują ze sobą kontakt, tworzą pary starszy – młodszy latarnik i wspólnie przygotowują grę miejską na terenie Nowego Portu. Praca odbywa się głównie metodą projektu oraz metodą warsztatową.

W efekcie tych działań uczestnicy projektu mają szansę uzyskać wzrost kompetencji komunikacyjnych, podniesienie poziomu własnej samoświadomości i poczucia własnej wartości, wzrost motywacji do podejmowania działań społecznych oraz poznać nowe sposoby wykorzystania wolnego czasu.

Projekt profilaktyczny do pobrania: gdanscy-latarnicy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s