Stań się właścicielem kolekcji za uwagę na lekcji

System punktowy jest sposobem za wzmocnienie albo wywołanie motywacji do pracy. Ostatnio pisałyśmy o koncentracji uwagi. Nauki neurobiologiczne udowadniają, że koncentracja z motywacją idą w parze, to znaczy jest między nimi silna zależność. Gdy wzrasta motywacja, wrasta koncentracja.

Dlatego chcemy pokazać pomysł na prosty i szybki system punktowy dla klasy, albo do pracy indywidualnej.

Ostatnio obserwowałam naszych uczniów i zauważyłam, że dzieci bardzo lubią zbierać różne rzeczy. I to wszyscy, i chłopcy i dziewczynki. Chłopcy zbierają na ogół karty z piłkarzami, czy czołgami, a dziewczynki naklejki do albumów. Ostatnio była nawet akcja w jednym z dość popularnych sklepów, gdzie dzieci zbierały naklejki, żeby potem dostać nagrodę. Istny szał „zbieractwa” i kolekcjonowania. Krótko mówiąc dzieci lubią zbierać.

Może to wykorzystajmy? Zróbmy akcję na zebranie kompletu obrazków. A za co można dostać te obrazki?

system-punktowy-kolekcja-2

system-punktowy-stworki

Cel ustala nauczyciel, zależnie od tego jakie zachowanie chce wzmocnić. Może to być aktywny udział w lekcji, uważne słuchanie, pomoc komuś, zostawienie po sobie porządku, pokonanie jakiejś trudności, wykonanie specjalnego zadania itd. Nie musimy na każdej lekcji rozdawać obrazków, ale możemy również rozdać ich na jednej lekcji więcej, ponieważ możemy oceniać różne rzeczy. Wszystko zależy od nas. Jest to łatwiejsze niż przysłowiowy „+”, ponieważ zajmuje nam to mniej czasu, nie musimy zapisywać, szukać nazwisk. Po prostu sięgamy do naszego „magicznego” pudełka i rozdajemy obrazki.

16651464_407870279553692_45673272_o1

Jak to działa krok po kroku?

Każdy uczeń z klasy dostaje kartę do zbierania kolekcji.

karta-kolekcja

karta-do-kolekcji

Nauczyciel przygotowuje małe karteczki z poszczególnymi bohaterami kolekcji. Trzeba skserować tyle kart, ile jest dzieci i je powycinać. Karteczki wkładamy do pojemnika, z którego będą losowały dzieci – na chybił trafił (bez podglądania). Jeśli chcemy wykorzystać kartę do wzmacniania uwagi to właśnie uważny udział w lekcji i zaangażowanie nagradzamy. Każdy ma szansę zdobyć kartę gdy uważa, gdy bierze udział. Jeśli komuś karty się powtórzą może je wymieniać z innymi uczniami. Na takiej samej zasadzie jak wszelkie karty kolekcjonerskie. Przy takich wymianach dzieci będą uczyły się ze sobą współpracować, iść na kompromis, a może dla niektórych będzie to też trening asertywności. Dzięki temu, że mamy ustaloną z góry pulę kart, każdy ma szansę uzbierać swoją kolekcję. Żeby wygrać, trzeba zebrać po jednym obrazku tak, aby uzupełnić całą planszę. Jednym uda się to szybciej, inni będą musieli popracować dłużej, ale każdy na koniec dostanie nagrodę.

oprac. Magdalena Buda i Iza Banaszczyk

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s