Co się kryje w twoim komputerze?

Pomysł na te zajęcia z dziećmi zrodził się podczas spotkania grupy nauczycieli o nazwie Arteterapia. Wykonywaliśmy właśnie domki, o których pisałyśmy dla Was tutaj https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/02/02/zadanie-z-niespodzianka/, a w trakcie pojawiały się wciąż nowe pomysły na zastosowanie tej prostej techniki ukrycia czegoś. Postanowiłam zgłębić tajemnice osobistych komputerów z grupą 5 -klasistów i sprawdzić co z tego wyniknie.

Tak właśnie powstał scenariusz zajęć o charakterze profilaktycznym, bo przecież uzależnienie od komputera staje się wśród dzieci i młodzieży coraz bardziej powszechne. Jednak nie przyświecała mi tu idea zorganizowania pogadanki na temat szkodliwości urządzeń ekranowych, itp. Chciałam się dowiedzieć od dzieci wręcz dosłownie: Co się kryje w ich komputerach?

  1. Dobrze na początku wykonać dość prostą pracę plastyczną (taką jak na rysunku). Zajmie nam to trochę czasu, ale będzie to dla uczniów czas na zastanowienie.
  2. Następnie zróbmy z nich galerię. Górne kartki przyklejmy taśmą, a tę część, która się otwiera, przytwierdźmy przy pomocy masy mocującej (plastelinki) . Potem jak to w galerii przystało, chodźmy i podziwiajmy prace. Okaże się, że bardzo dużo nas łączy i nawet nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy.
  3. Co mnie najbardziej zaskoczyło? – czyli krótka rozmowa o tym, czego nie spodziewaliśmy się po naszych kolegach koleżankach. Najlepiej usiąść razem, w kole, żeby widzieć dobrze i rozmówce i osobę, o której jest mowa. Podejrzewamy, że będzie to raczej miła rozmowa i zabawna.warm hugs! (2)
  4. Czy byłem do końca szczery? – czyli o głębszych czeluściach naszego komputera. Tym razem rozdajmy naszym uczniom czerwone karteczki i coś do przyklejenia. Osoby, które nie umieściły wszystkiego na swoim rysunku, bo chciały to ukryć z różnych powodów, niech dokleją do rysunków tę kropkę. Nie muszą mówić, co to jest. My mamy jednak już sygnał, że dany komputer ma również drugie dno. Może uda nam się je potem odkryć. Osoby, które będą chciały zdradzić swój sekret, niech opowiedzą o drugim dnie, a może inni też się otworzą. Wtedy czerwona kropka powinna  zniknąć z rysunku. Uczniowie mogą powiedzieć też , dlaczego chcieli „to coś” ukryć.You helped make me who I am
  5. Tik Tak – czyli rozmowy o czasie. Rozdajmy teraz małe budziki. (szablon do druku zegar) Na tych zegarkach niech napiszą ile czasu dziennie spędzają przy swoich komputerach, niech wezmą również pod uwagę czas spędzany przy komórkach i znowu poprośmy ich o doklejenie do swoich prac.
  6. Żeby im uświadomić, ile to naprawdę jest, zabawmy się w budowanie pewnej szczególnej budowli. Potrzebne nam będą rolki po papierze toaletowym. Doba ma 24 godziny, żeby być zdrowym potrzeba nam ok 9 godzin snu – zostaje nam 15. Z tego średnio 7 jesteśmy w szkole. Zostaje nam ostatecznie 8. Sklejmy 8 rolek papieru, jedna na drugiej. One będą symbolizowały nasz czas do wykorzystania. Potem podsumujmy to co dzieci poprzyklejały na swoich pracach i stwórzmy wieżę czasu. Jedna rolka symbolizuje jedną godzinę. Wtedy zobaczymy bardzo dokładnie, ile czasu „zjada nam nasz komputer”. Na wieży, która odpowiada liczbie godzin spędzonych przy komputerze, niech dzieci umieszczą swoje imię. Jak mamy dużo rolek możemy pokusić się o wieżę weekendową i z dnia codziennego.
  7. Na koniec pozostaje nam podsumowanie i wyciągnięcie wniosków, ale to już pozostawiamy Wam i Waszym uczniom.

Realizacja całego scenariusza zajmie Wam dwie godziny lekcyjne.

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s