„Matematyka ze sznurka i guzika”

Kolejna książka warta uwagi, pełna inspiracji do konkretnych działań edukacyjnych, tym razem bohaterką jest matematyka. Polecamy Wam zatem „Matematykę ze sznurka i guzika”

20170420_135307

Już sam tytuł brzmi zachęcająco, a na pewno lepiej niż typowy podręcznik metodyczny dla nauczycieli nauczania początkowego. Nie mamy nic przeciwko takim podręcznikom, bo na nich trzeba zbudować swój warsztat pracy, ale jednak źródła inspiracji często bywają inne. Polecana przez nas książka przeznaczona jest dla dzieci w wieku 4-8 lat. Możemy ją wykorzystać w taki sposób, że każdego dnia z grupą lub klasą realizujemy jeden pomysł. Czytamy wstęp i opis zadania, a potem przystępujemy do działania. Dla dzieci będzie to na pewno o wiele ciekawsze niż tzw. karty pracy, bo pozwoli im działać na materiale konkretnym i wręcz dotknąć matematyki, doświadczyć jej na własnej skórze.

20170420_14043020170420_140801 Czego mogą nauczyć się dzieci, gdy skorzystacie z tej książki? Przede wszystkim myślenia logicznego, szacowania, myślenia operacyjnego, abstrahowania, myślenia analitycznego, kilku matematycznych pojęć.  Wszystko to w formie zabawy, czyli atrakcyjnej aktywności. Jednak największą wartością przekazywanego w tej lekturze podejścia do tematu jest możliwość rozbudzenia w dziecku wyobraźni i  pokazania mu , że matematyka jest obecna w otaczającym nas świecie i naprawdę przydatna w codziennym życiu.

Na zachętę pokażemy Wam jedno z zadań, które wręcz uwielbiają nasze dzieci:

20170420_140644

Oprócz rozwijania wyobraźni przestrzennej, nazywania figur geometrycznych i określania kierunków ćwiczymy tu komunikację w wielu jej aspektach, więc będzie to dobre ćwiczenie również dla dzieci, które mają problemy z mową bierną i czynną. Przyda się podczas terapii pedagogicznej, logopedycznej, czy rewalidacji.

Co robimy, krok po kroku?

20170420_1355321. Przygotowujemy dwa identyczne zestawy zwykłych drewnianych klocków na każdą parę dzieci. Razem z dziećmi nazywamy każdy klocek w zestawie, jego kształt i kolor oraz wprowadzamy nazwy ułożenia elementów, np. przed, na, z lewej strony, leży płasko, stoi, itp.

20170420_135636

 

 

 

 

2. Dzieci siadają na podłodze placami do siebie. Zaczyna pierwsza osoba z pary, która klocek po klocku układa swoją budowlę mówiąc głośno i dokładnie, co robi. Druga osoba w tym samym czasie stara się ze swojego zestawu klocków zbudować to samo bazując tylko na tym co słyszy.

 

 

 

 

 

20170420_135722

 

 

 

 

 

3. Na koniec dzieci porównują swoje budowle i ewentualnie wyjaśniają źródło zaistniałych pomyłek.

 

 

 

 

 

 

 

 

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s