Słowo drukowane ma moc

Zadanie to żartobliwie nazywamy „Zrób sobie anonim” bo kojarzy nam się  z komunikowaniem różnych informacji przez osoby, które chcą zostać anonimowe. Przy okazji możemy z uczniami porozmawiać o odwadze, sytuacjach, w których ukrywamy swoją tożsamość  i dlaczego to robimy. Zatem opowieść o anonimach i czasach, w których były one niestety na porządku dziennym, może posłużyć do rozważań etycznych i głębszej refleksji.

Oczywiście nie o anonimy tu chodzi, ale o twórcze przetwarzanie i spojrzenie na słowa od nowa. Samo zadanie  dla uczniów jest po prostu  ćwiczeniem językowym, wymagającym myślenia logicznego, wiedzy o kulturze, znajomości kodów kulturowych, symboli… Przyda się też dawka humoru i spostrzegawczość wzrokowa.

 

Proponujemy je przede wszystkim dla licealistów, mogą skorzystać też uczniowie gimnazjum.

Na jakich przedmiotach możemy skorzystać z tego pomysłu? na języku polskim, np. gdy mówimy o języku reklamy, języku propagandy, filozofii, wiedzy o kulturze, etyce, ale też na języku obcym i to w dwóch różnych wersjach zakładając dodatkowo ćwiczenie z tłumaczenia.

 

Co nam będzie potrzebne?

Słowa, zdania, hasła wycięte z gazet. Dobrze jest je przygotować wcześniej w domu. Dając uczniom na lekcji określoną pulę materiału literackiego siłą rzeczy zmuszamy ich do jeszcze większej gimnastyki intelektualnej. Oprócz tego przyda nam się klej, nożyczki i czyste kartki.

 

Zadanie to świetnie sprawdza się w grupach, czyli tak, jak najbardziej lubimy pracować.

oprac. Magdalena Buda i Iza Banaszczyk

Reklamy

One thought on “Słowo drukowane ma moc

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s