Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera w domu i szkole

Na koniec „miesiąca książki” polecamy Wam poradnik dla rodziców i nauczycieli, którego głównym bohaterem jest dziecko z zespołem Aspergera. Książka ukazała się na początku kwietnia, więc jest w nowościach Wydawnictwa Harmonia,

17760119_1499377963415223_1828510448132583774_n[1]

Co znajdziecie w poradniku?

Na początku kryteria diagnostyczne według obowiązujących klasyfikacji medycznych, następnie założenia w oparciu, o które warto planować pracę z dzieckiem podzielone na cztery obszary:

1. akceptacja i zrozumienie

2. odpowiednia organizacja otoczenia

3. stosowanie jasnego sytemu zasad i konsekwencji

4. bazowanie na mocnych stronach, uzdolnieniach.

Częścią zasadniczą są jednak konkretne porady i wskazówki jak pomóc dziecku przezwyciężyć trudności, jak wspierać je w jego własnym rozwoju, czego nie przegapić, na czym najbardziej się skupić. Poradnik jest napisany bardzo konkretnie i praktycznie, według logicznego porządku, który dyktują poszczególne objawy. Tak, na przykład pod hasłem : ” Twój uczeń ma zwykle znaczne trudności w tworzeniu właściwych dla jego wieku związków z rówieśnikami opartych na wspólnej zabawie, wspólnych zainteresowaniach, odczuciach ” , znajdują się zarówno pomysły na pracę z klasą , jak i indywidualnie z dzieckiem z ZA. Dodatkowo w tekście znaleźć można przykłady historyjek społecznych, które są jednym ze skutecznych narzędzi do rozwijania kompetencji interpersonalnych i radzenia sobie w sytuacjach grupowych. Skoro pomysły są z „życia wzięte” i wynikają z wieloletnich doświadczeń nie mogło zabraknąć dziecięcych powiedzonek, cytatów i anegdot, takich jak ta kartka znaleziona kiedyś po sąsiedzku, bez wątpienia napisana przez dorosłą osobę z zespołem Aspergera:

CISZA NOCNA 3

Zapraszamy do lektury!

Autorki: Izabela Banaszczyk i Joanna Chromik – Kovacs

Wcześniej ukazała się jeszcze historia adresowana do dzieci, w formie ilustrowanego opowiadania wraz ze scenariuszem warsztatów dla klasy:

15107490_1840491922892361_3564405099186103131_n[2]

Na koniec jeszcze polecana przez nas literatura, która może okazać się przydatna dla osób pragnących głębiej i szerzej zająć się zagadnieniami związanymi z diagnozą, etiologią, terapią i wsparciem dzieci i dorosłych z zespołem Aspergera:

Polecana literatura:

  1. Attwood T. (2006). Zespół Aspergara. Przeł. M. Łamacz. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  2. Attwood T. (2013). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Przeł. A. Sawicka – Chrapkowicz. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  3. Attwood T., Henault I., Dubin N. (2015). Seksualność osób z autyzmem w kontekście prawnym. Przeł. . Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  4. Borkowska A. (2010). Zrozumieć Świat ucznia z zespołem Aspergera. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  5. Borkowska A., Grotowska B. (2012). Codzienność dziecka z zespołem Aspergera. Okiem rodzica i terapeuty, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  6. Brauns A. (2009). Barwne cienie i nietoperze. Życie w autystycznym świecie, Przeł. I. Czyżewska – Dyrała. Poznań: Media Rodzina.
  7. Budzińska A., Wójcik M.(2010): Zespół Aspergera. Księga pytań i odpowiedzi, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  8. Frith U. (red.). (2005): Autyzm i zespół Aspergera. Przeł. B. Godlewska. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  9. Gray C., White Abbie Leigh (2005). Ja i mój świat – historyjki społeczne. Przeł. M. Michalski Warszawa, Fraszka Edukacyjna.
  10. Gray C. (2014). Nowe historyjki społeczne. Przeł.. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  11. Hėnault I. (2015). Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość. Przeł.. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  12. Hoopmann K. (2012). Wszystkie koty mają zespół Aspergera. Przeł.. Ożarów Mazowiecki: Wydawnictwo Linia.
  13. Jackson L. (2005). Świry, dziwadła i Zespół Aspergera. Przeł.. Warszawa: Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją Synapsis.
  14. Kasdepke G. (2010). Co to znaczy… 101 zabawnych historyjek, które pozwolą zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń (wyd. XIX). Łódź: Wydawnictwo Literatura.
  15. Kasdepke G. (2008). Powrót Bartusia, czyli Co to znaczy… po raz drugi (wyd.VI ). Łódź: Wydawnictwo Literatura.
  16. Kasdepke G. (2012). Wielka księga uczuć. Warszawa: Nasza Księgarnia.
  17. Kasdepke G. (2013). Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci (wyd. XIV). Łódź: Wydawnictwo Literatura.
  18. Maciarz A., Biadasiewicz M. (2000). Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera. Zielona Góra: Wydawnictwo Verbum.
  19. Rynkiewicz A. (2009). Zespół Aspergera – inny mózg, inny umysł. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  20. Szatmari P. (2007). Uwięziony umysł. Opowieści o ludziach z autyzmem. Przeł. M. Sekerdej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  21. Willey L. H. (red.). (2006). Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta, Przeł. M Umińska, K. Umiński. Warszawa: Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją Synapsis.
  22. Winter M. (2006): Zespół Aspergera – co nauczyciel wiedzieć powinien, Przeł. E. Niezgoda. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s