Zasady na dobry początek po raz drugi

stockmen (3)

Gdy mamy do czynienia z grupą ludzi i wobec niej stajemy się liderem, czyli osobą stojącą na czele i organizującą pewne aktywności to współpraca nie może obejść się bez zasad. Czasem wydaje nam się, że reguły dotyczące życia społecznego, wzajemnych relacji i zachowań powinny być znane począwszy od starszej młodzieży do dorosłych. Jednak to, co dla nas samych oczywiste dla drugiego człowieka może okazać niejasne, albo inaczej zrozumiane. Nie dziwi więc fakt, że zaczynając pracę z jakąś grupą na początku formułujemy zasady, czy spisujemy tzw. kontrakt. Jak to zrobić najlepiej? Musimy wziąć pod uwagę kilka czynników, które będą miały wpływ na nasz styl pracy w tym obszarze. Po pierwsze ważny jest wiek członków grupy. Czym młodsze dzieci tym bardziej dyrektywnie postępujemy. Owszem uczymy maluchy umiejętności podejmowania decyzji i przewidywania konsekwencji, ale ostatecznie zbierając od nich propozycje zasad to my dorośli decydujemy o tym jak będą one sformułowane i ile z nich znajdzie się na naszej liście.  Trudno tu o całkowitą wolność i dowolność, gdyż mamy do czynienia z małym człowiekiem, który jest dopiero na początku swojego indywidualnego procesu rozwoju społecznego i moralnego.

Dlatego żeby sprawę ułatwić przypominamy zbiór reguł, którymi warto się kierować, gdy formułujemy i wprowadzamy zasady.

  1. Zasady formułujemy krótko. Nawet jako hasła, równoważniki zdań.
  2. Piszemy konkretnie, a nie ogólnie.
  3. Piszemy w sposób zrozumiały dla dziecka, dostosowany do jego wieku.
  4. Zdania formułujemy pozytywnie, bez użycia słowa „NIE”. To mają być podpowiedzi jak się zachowywać, a nie czego nie robić.
  5. Dla młodszych dzieci konieczne są ilustracje przedstawiające daną zasadę.
  6. Dla starszych uczniów rysunek, piktogram będzie również ważny jako forma szybkiego komunikatu (jak znak drogowy)
  7. Lista zasad musi być krótka, bo wtedy jest realna do przestrzegania (maksymalnie 6 zasad)
  8. Zasady spisujemy dużymi literami i ilustrujemy. Plakat , co najmniej w formacie A2 wieszamy w widocznym miejscu w klasie.
  9. Warto zostawić miejsce na dopisanie jakiejś ważnej zasady, która może pojawić się w danej grupie, w ciągu roku szkolnego.
  10. Zasad używamy każdego dnia do porozumiewania się z grupą. Przypominamy je bardzo często. Najlepiej za każdym razem w takiej formie, jak je zapisaliśmy. Dzięki temu uczniowie szybciej je zapamiętają. Aby nie zwracać ciągle uwagi możemy przypomnieć zasadę. Na przykład, zamiast: „Wojtku nie biegaj tutaj, wiesz, że nie wolno!” Mówimy krótko i konkretnie: „Nasza zasada -W sali chodzimy”.

Grade 10 Section ABeechtown High School   plakat z zasadami do pobrania i wydrukowania    ZASADY W KLASIE PDF

To przykładowy zestaw zasad dla młodszych dzieci skonstruowany według powyższych reguł. Czyli mamy tutaj 6 podstawowych w życiu szkolnym zasad, które wprowadzone w życie porządkują i organizują przebieg zajęć. Na przykład zasada: „Wstajemy z miejsca tylko za zgodą nauczyciela” jest istotna w pierwszym etapie szkolnej edukacji, gdy dzieci w naturalny sposób mają większą potrzebę ruchu i właśnie przez ruch wiele z nich chce poznawać świat. Taka zasada porządkuje tę naturalną potrzebę dziecka pokazując mu równocześnie granice. Oczywiście zasada ta będzie możliwa do przestrzegania przez dzieci tylko jeśli nauczyciel tak zorganizuje przestrzeń i edukację w klasie, że ruch stanie się elementem lekcji. Natomiast gdy wprowadzimy zasadę : „wstajemy z miejsca tylko za zgodą nauczyciela” i przez 45 minut z naszej strony tej zgody i możliwości nie będzie to jesteśmy skazani na porażkę. Zasady powinny odpowiadać warunkom potrzebom, inaczej stają się martwymi przepisami.

W przypadku starszych dzieci zasady w klasie łączą się już bardzo mocno z wartościami i normami obowiązującymi w życiu społecznym. Dlatego wybierając zestaw takich reguł możemy posłużyć się hasłami, które wpiszemy równocześnie w program wychowawczy klasy na dany rok. Oto nasza propozycja gotowego do wydrukowania plakatu.

w tej klasie (3)plakat do pobrania w tej klasie PDF 

O tworzeniu zasad w klasie pisałyśmy również rok temu, może warto i tam zajrzeć?

Zasady zasadami, a w naszej klasie liczy się …

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

Reklamy

3 myśli w temacie “Zasady na dobry początek po raz drugi

  1. „Na przykład zasada: „Wstajemy z miejsca tylko za zgodą nauczyciela” jest istotna w pierwszym etapie szkolnej edukacji, gdy dzieci w naturalny sposób mają większą potrzebę ruchu i właśnie przez ruch wiele z nich chce poznawać świat. ” Wszyscy zwolennicy alternatywnych szkół dodadzą sobie kolejny argument, że szkoła od pierwszego dzwonka krępuje naturalne instynkty ucznia, tłamsi jego spontaniczność i potrzeby (poznawania świata) 🙂
    Konieczność spisywania zasad i ich wizualizacji widzę również na dużo wyższych szczeblach nauczania.Nie raz, nie dwa zastanawiałem się w pierwszych dniach pracy z nowymi gimnazjalistami- gdzie poszła (w las) nauka reguł …

    Polubienie

    1. Wprowadzenie reguły dotyczącej wstawania z miejsca i roli w tym wszystkim nauczyciela jako przewodnika nie ma za zadanie tłamszenia naturalnych instynktów dziecka tylko wprowadzenie pewnego ładu i organizacji pracy. O tym piszemy dalej wyjaśniając właśnie sens uczenia dzieci tej konkretnie zasady. Ona ma rację bytu tylko wtedy, gdy nauczyciel potrzebę ruchu u najmłodszych rozumie i wykorzystuje ją często będąc liderem i organizatorem całego procesu edukacyjnego w swojej klasie. Jeśli w jednostkę lekcyjną nie wplata zadań o charakterze ruchowym to nie zaspokaja tym samym naturalnych potrzeb rozwojowych dziecka w tym wieku, a jego praca albo jest mniej efektywna albo staje się wręcz „walką z wiatrakami”. Moim zdaniem ta zasada ma podwójne znaczenie i powinna działać w dwie strony, czyli uświadamiać nauczycielowi, że to on jest odpowiedzialny za to, że na jego lekcji ruch i aktywność ruchowa są istotne i obecne. Niech to będzie chociażby zmiana miejsca, praca metodą stacji, zadanie ruchowe, które utrwala poznane pojęcia, tu możliwości jest bardzo wiele.

      Polubienie

  2. Pingback: Narzędziownik

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s