Dać plamę? Czy twórczo wykorzystać błąd?

Jak rozwijać wyobraźnię i nie wpaść w powielanie schematów? Staramy się pokazywać tutaj różne pomysły na działania twórcze, które możemy zaproponować naszym uczniom, stworzyć na ich podstawie scenariusz całej lekcji albo wykorzystać jako krótkie ćwiczenie pasujące do realizowanego akurat tematu. Dzisiaj niech będą to po prostu plamy farby rozprowadzone pędzlem na kartce. Najlepiej akwarelki, bo dzięki temu uzyskamy dodatkowy efekt rozmycia koloru. Pokażmy uczniom, że plama może być inspiracją do stworzenia np. postaci.

Projekt bez tytułu (4)

Postacie te mogą przydać nam się jako naklejki motywacyjne, które kolekcjonujemy. O podobnym pomyśle pisałyśmy już tutaj:

https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2017/02/07/stan-sie-wlascicielem-kolekcji-za-uwage-na-lekcji/

 

Stworki mogą być też bohaterami teatrzyku. Wystarczy je wyciąć i przykleić taśmą do patyczków od szaszłyków.

Możemy stworzyć ze wszystkich „wyprodukowanych” przez uczniów postaci jedną kompozycję na bardzo dużym arkuszu papieru. Tu będzie liczyła się współpraca i satysfakcja ze wspólnie stworzonego wielkiego plakatu.

Taka plama może mieć też charakter symboliczny. Plamy , kleksy kojarzą się często z czymś nieudanym, niezaplanowanym, z pomyłką.  Dzięki proponowanym tu działaniom twórczym jesteśmy w stanie pokazać uczniom, że błąd można naprawić, albo że może on być początkiem czegoś wartościowego, jeszcze lepszego niż się spodziewaliśmy.

Popelnilem blad- (1)plakat do pobrania: Popelnilem blad- pdf   

Rozmawiając o błędach możemy wykorzystać również ten plakat jako wizualną podpowiedź. Nie wiem jak Wy, ale ja często jestem świadkiem takiej sytuacji. Dziecko rysuje, maluje, albo pisze i wg swojej własnej oceny coś mu nie wychodzi, wtedy bardzo szybko wpada w złość i niszczy swoją pracę – zgniata ją, albo drze na kawałki. Nie potrafi poradzić sobie z porażka, albo ma tak wysoko postawioną poprzeczkę, że nawet mały błąd urasta do rangi tragedii. Dla takich uczniów lekcja o błędach i nasz plakat będą szczególnie przydatne. Czasem warto też takie podejście do pomyłek pokazać rodzicom, żeby to oni nie wywierali na dziecku presji tylko pozwolili mu uczyć się na błędach i twórczo je naprawiać.

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s