Myśl kreatywnie, część I

Rozpoczynamy nowy cykl, którego do tej pory nie było na naszym kreatywnym blogu, a przecież nie może go tu zabraknąć. „Myśl kreatywnie” to seria ćwiczeń, które śmiało można nazwać treningiem twórczości. Co jakiś czas pojawi się tu krótkie ćwiczenie, które takiej gimnastyce umysłu będzie służyć.

Na początku, żeby uporządkować pojęcia warto odwołać się do podstawowych definicji i przedstawić, co rozumiemy pod pojęciem kreatywność. Kreatywnością nazywamy cechę indywidualną, polegającą na zdolności do wytwarzania nowych pomysłów. ( E. Nęcka, Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2 pod red. Jana Strelaua) Skoro przyjmujemy taki tok rozumowania możemy tę cechę kształtować i rozwijać, czyli uczyć się tego jak generować nowe pomysły. Jakie jeszcze cechy ma taki proces twórczy ? W jego wyniku powstają dzieła nowe i wartościowe. W trakcie natomiast mamy do czynienia z takimi składnikami procesu twórczego jak: przeformułowanie problemu, czyli ujęcie go w całkiem inny sposób, pojawiają się także skojarzenia o nietypowym charakterze, to znaczy odbiegające od utartych schematów, stereotypów i konwencji. Kolejną ważną cechą tego procesu jest myślenie przez analogię pozwalające na transfer wiedzy z jednej dziedziny do drugiej.

Wszystkie opisane wyżej cechy procesu twórczego mają szansę zaistnieć na lekcji , jeśli przeprowadzicie z uczniami proponowane przez nas zadanie:

Można rozdać poniższą kartę z pytaniami każdej osobie, wtedy uczniowie pracują indywidualnie. Drugim wariantem realizacji zadania jest praca w 3 – osobowych zespołach. Uzyskane od całej klasy odpowiedzi warto podzielić na kategorie, wypisując je w tabeli na tablicy. Dzięki temu prześledzicie wspólnie proces twórczy. Najprawdopodobniej pojawią się następujące grupy: prawdopodobne, logiczne, świat fantazji, magiczne, bajkowe, absurdalne, zabawne…i wiele innych, które stworzycie sami. Można urządzić głosowanie na najbardziej oryginalną odpowiedź ze wszystkich.  Kartę wykorzystać możemy także dzieląc klasę na dwie grupy racjonalną i nieracjonalną. Grupa racjonalna wypełnia kartę zgodnie z prawdą i posiadaną wiedzą, a grupa nieracjonalna puszcza wodze fantazji.

trening twórczości 1   karta do pobrania: trening twórczości 1

Jeżeli ktoś miałby ochotę na trening twórczości po niemiecku i chciałby poczytać jak ją na lekcji języka obcego wykorzystać, to zajrzyjcie na https://fraubuda.wordpress.com/2017/11/16/mysl-kreatywnie-na-lekcji-jezyka-obcego/

oprac. Iza Banaszczyk, Magdalena Buda

 

Jedna myśl w temacie “Myśl kreatywnie, część I

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s