Story cubes – zrób to sam

Story cubes, czyli kości opowieści są już od dawna dostępne w sklepach, można wręcz kupić całe serie z obrazkami o różnej tematyce. Można jednak mieć takie kostki nie wydając ani grosza, co więcej można je zrobić z uczniami na lekcji dosłownie w 10 minut.  O takiej papierowej kostce, zrobionej własnoręcznie pisałyśmy już kiedyś.

https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/11/23/papierowa-kostka-do-gry-i-opowiesci/

Umieściłyśmy dokładny opis jak ją zrobić, oraz dołączyłyśmy kartę z ilustracjami do przyklejenia.

rysunki-do-kostek

Dzisiaj jednak chciałybyśmy rozszerzyć tamten wpis o filmik instruktażowy i parę innych pomysłów, co można z taką kostką zrobić i jak ją  wykorzystać na lekcji.

Kostkę możemy zabrać ze sobą oczywiście do szkoły na zajęcia z języka polskiego.

  • Wspólne opowiadanie. Możemy podzielić klasę na 4 osobowe grupy i każda z nich ma za zadanie napisać opowiadanie, a pomogą im w tym kostki. Każdy po kolei rzuca taką kostką ( lub dwiema) i układa z wylosowanym obrazkiem zdanie. Kolejna osoba robi to samo, ale układając swoje zdanie musi zadbać o zależność przyczynowo – skutkową. Jedna osoba z grupy notuje wszystkie wypowiedzi. Na koniec wspólnie poprawiają styl, ortografię, interpunkcję. Gotowe opowiadania można powymieniać między grupami, żeby nawzajem sprawdziły prace.
  • Przymiotniki. Ponownie zadanie wymaga pracy w grupach. Do wylosowanych obrazków, które są rzeczownikami uczniowie wymyślają określenia, czyli przymiotniki. Najlepiej jakby zapisywali wraz z rysunkami swoje pomysły, tworząc mapy myśli.
  • Symbole i synonimy. Pracujemy w grupach. Każda grupa ma taką samą liczbę kostek, ale innych . Na początku nazywa każdy symbol, np. prezent to niespodzianka, kłódka to tajemnica,  itd… Można skorzystać ze słownika symboli, żeby zadanie przyspieszyć bądź ułatwić. Następnie każdy po kolei rzuca wybraną kostką i do wylosowanego symbolu szuka jak najwięcej synonimów. Można również szukać przeciwieństw czyli antonimów.
  • Symbole literackie. To zadanie dla starszych uczniów, posługujących się już konkretną wiedzą literacką. Za pomocą obrazków szukamy nawiązań do literatury, bohaterów, symboli, atrybutów

Przyda się również na lekcji języka obcego:

  • Słownik obrazkowy. Uczniowie pracując w grupach tworzą słownik obrazkowy. Po nazwaniu wszystkich obrazków bawią po kolei w wyrzucanie kostki i szybkie wypowiadanie słów. Można umówić się np. że pole z parasolem to parasol ochronny zwalniający w danej kolejce z zadania.
  • Dodajmy czasownik. Możemy zadanie zrealizować w parach i powtórzyć w ten sposób czasowniki. Każda osoba po kolei rzuca kostką , nazywa obrazek i dodaje do niego adekwatny czasownik. Powstałe konstrukcje zapisuje w zeszycie.

Polecamy  również wykonanie kostek przez uczniów od a do z, czyli samodzielne tworzenie obrazków. Żeby to trochę ułatwić przygotowałyśmy tabelkę z pustymi polami, kwadraciki mają rozmiar dopasowany do wielkości pól papierowej  kostki.

do pobrania:    ikonki tabela tabela czysta

oprac. Magdalena Buda i Izabela Banaszczyk

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s