HEJT – Hej, Egoizm Jest Toksyczny

Dziś, bardziej niż kiedykolwiek w historii ludzkości mamy poczucie, że żyjemy w równoległych światach. Tempo życia bywa zawrotne, a wirtualna rzeczywistość splata się z tym, co namacalne. To codzienność naszych uczniów, a może i nasza? Pewnie różnice pokoleniowe mają tu znaczenie.

Natura ludzka, którą  opisać i poznać próbowało wielu mądrzejszych od nas, ma to do siebie, że zależnie od okoliczności pokazuje swoje dobre i złe strony.  Bycie w wirtualnym świecie sprzyja poczuciu anonimowości i bezkarności.

„Gdy rozum śpi budzą się demony” – niech ta sentencja i rycina hiszpańskiego malarza Francisca Goi będzie tematem i myślą przewodnią godziny wychowawczej:

800px-Museo_del_Prado_-_Goya_-_Caprichos_-_No._43_-_El_sueño_de_la_razon_produce_monstruos

By Francisco Goya – Museo del Prado,

Przebieg warsztatów:

  1. ” Nie rób drugiemu, co Tobie nie miłe”

Dzielimy klasę na  4 grupy. Każda grupa dostaje duży arkusz papieru ( najlepiej z bloku flipchart) i mazaki.

Pierwsza grupa wypisuje przykłady z życia ilustrujące to przysłowie.

Druga grupa pisze przykłady sytuacji, gdy ludzie robią niemiłe rzeczy mimo wszystko.

Trzecia grupa tworzy portret osoby, która  jest skłonna do robienia niemiłych rzeczy wobec innych osób – czyli wypisuje cechy osobowości i zachowania takiego człowieka.

Czwarta grupa wypisuje przykładowe niemiłe zachowania wobec innych.

Grupy po kolei przedstawiają efekty swojej pracy. Powstałe w ten sposób plakaty wieszamy w klasie.

Żeby nie wymyślać przykładów na siłę i skupić się na konkretach nadajmy temu zadaniu odpowiednie  tempo. Maksimum 8 min. na pisanie i 8 na prezentowanie.

2.  HEJT

Burza mózgów – wypisujemy na dużym arkuszu papieru wszystkie skojarzenia, które podadzą uczniowie związane ze słowem HEJT. Plakat również wieszamy w klasie.

3. Oglądamy wspólnie filmik:

Warto zrobić taką małą sondę zadając 5 pytań:

  1. Czy byłeś świadkiem hejtu?
  2. Czy hejtowałeś kiedyś?
  3. Czy dołączałeś się do hejtowania?
  4. Czy przeciwstawiałeś się hejtowi?
  5. Czy przyglądałeś się biernie hejtowi, ciesząc się, że Ciebie to nie dotyczy?

Odpowiedzenie na te pytania nie będzie łatwe. Jednak, gdy stworzymy atmosferę nieoceniającą, jest szansa, że nasi uczniowie się otworzą i spojrzą na siebie i swoje postępowanie krytycznie. Zadanie to ma na celu pokazanie, jakie są najczęstsze zachowania ludzi wobec hejtu.

Zadanie to powinno nam zająć kolejne 8 min.

4. Dyskusja 10 do 10

Dzielimy przestrzeń klasy na dwie połowy. Po jednej stronie siadają osoby, które twierdzą, że są skuteczne sposoby na walkę z hejtem,  po drugiej osoby, które uważają, że z hejtem  nie da się walczyć. Rozpoczynamy dyskusję. W jednej rundzie każda strona może przedstawić 10 argumentów broniących swojej tezy. Argumenty mogą padać naprzemiennie, żeby było ciekawie i dynamicznie. Rolą nauczyciela jest moderacja dyskusji i liczenie argumentów. Po pierwszej rundzie dajemy uczniom minutę na decyzję, czy zostają po stronie, którą wybrali na początku, czy może argumenty drugiej strony bardziej ich przekonują. To czas na zmianę miejsca. Dyskusja toczy się dalej, pada kolejne 10 argumentów z każdej strony. Znów następuje moment decyzji i ewentualnej zmiany miejsca. Dyskusję kończy runda trzecia, oparta na tych samych zasadach.

5. Oglądamy wspólnie singiel

Zuza Jabłońska – Powiedz Mi To W Twarz ft. Jan-rapowanie & Siles – YouTube

„Singiel Zuzy Jabłońskiej „Powiedz mi to w twarz” motywuje do przeciwstawiania się słabościom. Stanowi szczególną inspirację do walki ze stereotypowym traktowaniem ludzi innych niż my sami. Tytuł odnosi się nie tylko do problemów z codzienną komunikacją międzyludzką, ale też do zjawiska hejtowania w internecie. Zuza mówi NIE plotkowaniu, omawianiu innych w zaciszu pozornie bezpiecznych form komunikacji, które nie wymagają konfrontacji twarzą w twarz.”

6. Podsumowanie lekcji:

Wracamy do zdania. które było myślą przewodnią: ” Gdy rozum śpi, budzą się demony” i pytamy uczniów jak je rozumieją  w kontekście zjawiska HEJTU, jego uwarunkowań i sposobów przeciwstawiania się mu.

HEJT – Hej, Egoizm Jest Toksyczny

ZAMIEŃMY NA

HEJT – Hej, Empatia Jest Trendy

A może wspólnie z uczniami wymyślicie ciekawszy akronim, niż nasze propozycje – opisujące słowo HEJT? Chętnie poczytamy wasze komentarze i pomysły.

oprac. Iza i Magda

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s