Jak możesz zadbać o swój mózg?

O co można w życiu zadbać? O rzeczy? Dbaj o książki, więcej osób je przeczyta. Dbaj o buty, dłużej w nich pochodzisz. Dbaj o dom, a będzie przytulnym miejscem. To wydaje się proste, dbałość jest uzasadniona, a efekty widoczne. Nietrudno to zrozumieć. Równie często słyszymy, że należy zadbać o siebie. Co to oznacza? Czy wystarczy nam tylko dbałość fizyczna? Zadbane włosy, paznokcie, wygląd? Dbanie to inaczej troska, interesowanie się, przywiązywanie uwagi, to również zajmowanie się czymś lub kimś.

Dziś zajmiemy się mózgiem. Nasza propozycja to godzina wychowawcza w duchu edukacji prozdrowotnej, z mózgiem w roli super bohatera. To zajęcia podczas których stawiamy następujące pytania:

Jak można zadbać o swój mózg?

Jak uczyć się skutecznie?

Jak działa koncentracja i pamięć?

Co pomaga, a co przeszkadza w uczeniu się?

  1. Rozpoczynamy spotkanie od przedstawienia plakatu – infografiki. Następnie dzielimy klasę na 7 zespołów. Każdy zespół dostaje „na warsztat” jedną dobrą radę z plakatu. Zadanie polega na znalezieniu informacji , dowodów na potwierdzenie tej tezy. Może również wyszukać kontrargument i spróbować podważyć dane twierdzenie. Ważne podczas pracy grupy jest wyszukiwanie i selekcjonowanie informacji.

2. Każda z grup przedstawia efekty swojej pracy. Jest to też czas na dyskusję. Jako podsumowanie i wprowadzenie odrobiny humoru oglądamy krótką animację, w której mózg występuje w roli „kierownika” naszego życia, toczącego odwieczny spór z sercem.

3. Co mi pomaga, a co przeszkadza w uczeniu się? Każdy sam zastanawia się nad tak postawionym pytaniem. Ograniczamy czas na tę refleksję do 5 minut. Uczniowie piszą na kartkach: 5 przykładów na „+” (co mi pomaga) i 5 na „-” ( co mi przeszkadza). To dobry sposób, na autorefleksję, na samoobserwację, na zastanowienie się. Tu nie trzeba dawać dobrych rad, każdy pisze przykłady ze swojego życia.

4. Za pomocą aplikacji Mentimeter https://www.mentimeter.com/ tworzymy wraz z uczniami chmury wyrazowe. jedna z nich dotyczy odpowiedzi na pytanie: Co mi pomaga w uczeniu się? A druga odpowiedzi na pytanie: Co mi przeszkadza w uczeniu się? Podczas dyskusji analizujemy zebrane treści, szukamy podobieństw prawidłowości, wyciągamy wnioski. Mimo, że różnimy się od siebie pod wieloma względami, mamy różne modele pracy i nauki, to i tak pewne elementy są wspólne. Rozmowa ta pozwoli na wyciągnięcie ciekawych wniosków.

5. Na koniec sięgnijmy jeszcze po słowa specjalisty, wybitnego znawcy mózgu i przeanalizujmy je z uczniami:

„Te neurony, które pozostają, wykorzystujemy. Ich pełne wykorzystanie możliwe jest dzięki bardzo ważnej charakterystyce mózgu — plastyczności, którą definiujemy jako zdolność mózgu do przekształcania fi­zycznej struktury połączeń w odpowiedzi na warunki zewnętrzne. Ta plastycz­ność wzrasta, kiedy neurony zmuszane są do wysiłku, a spada, gdy neurony pozostają bezczynne. I dlatego osoba, która nie pracuje intelektualnie, nazwij­my to, głupieje i na odwrót. Tu można odnieść się do mądrości Talmudu babilońskiego, który mówi, że „na starość głupi głupieją, a mądrzy mądrzeją”. To przecież jasno widać również we współczesnym świecie.”

                                                                                                      Prof. Jerzy Vetulani

6. Żeby utrwalić ślad pamięciowy, mówiąc mądrze, i żeby uczeń „wyszedł” z zajęć z wiedzą w garści, zaproponujmy jako podsumowanie taką notatkę wizualną:

oprac. Iza Banaszczyk i Magdalena Buda

Droga Czytelniczko, Drogi Czytelniku,

jeśli podobają Ci się nasze pomysły, wykorzystaj je śmiało w pracy z uczniami, albo podczas warsztatów. Natomiast jeśli chcesz dalej podzielić się tymi materiałami, to wspomnij o naszym blogu i jego autorkach, jako źródle inspiracji. 

Dodaj komentarz